کبد چرب بارداری(AFLP)

کبد چرب بارداری چیست؟

کبد چرب حاد بارداری (AFLP) یک اختلال نسبتاً نادر است که فقط در دوران بارداری  رخ می دهد.
برآورد می شود که از هر ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ در هر سال یک نفر  دچار این بیماری می شود.
به دلایلی که هنوز مشخص نیست ، ALFP بیشتر بر بارداریهای دوقلو تأثیر می گذارد و جنینهای پسر بیشتر از دختر احتمال این بیماری را افزایش می دهد.
AFLP واقعاً حاد نیست و فقط بر کبد تأثیر نمی گذارد ، اما ممکن است بر سایر اندام ها نیز تأثیر بگذارد.
این بیماری معمولاً در اواخر بارداری قبل از زایمان تشخیص داده می شود ، اما می تواند بلافاصله پس از زایمان نیز رخ دهد.

علت کبدچرب بارداری چیست؟

AFLP در مادرانی ایجاد می شود که خودشان یا جنینی که حمل می کنند،دارای یک اختلال ژنتیکی هستند
که منجر به نقص بتا اکسیداسیون میتوکندری اسیدهای چرب می شود.

این مسئله ژنتیکی باعث تجمع چربی در سلولهای کبدی و احتمالاً در کلیه ، جفت و سایر نقاط می شود.
جهش ژنتیکی G1528C شایع ترین جهش مادر را نشان می دهد که منجر به AFLP می شود ،
اما جهش های دیگر نیز می توانند مانع از عملکرد طبیعی سلولی با اسیدهای چرب شوند.

سپس این اسیدهای چرب در بافت ها جمع شده و کبد مادر را مسدود کرده و عملکرد طبیعی کبد وی را مختل می کند.
کبد در دوران بارداری برای سلامتی مادر و نوزاد اهمیت ویژه ای دارد زیرا کبد سالم سموم و سایر مواد مضر را از بدن دفع می کند.
پیشرفت AFLP از حالت عادی به غیر طبیعی معمولاً ظریف و آهسته است.

علائم :

همانطور که عملکرد کبد به تدریج بدتر می شود ، بیمار مبتلا به طور آهسته از یک وضعیت سالم به حالت بسیار مریض می رود.

شایع ترین علائم AFLP عبارتند از:

تهوع یا استفراغ
درد شکمی یا اپی گاستریک
خستگی مفرط و خواب آلودگی
از دست دادن اشتها
زردی (در موارد پیشرفته)
ایجاد درد اپی گاستریک (درد در ناحیه بالا سمت راست شکم)

از دست دادن تدریجی عملکرد طبیعی کبد با افزایش اسید همچنین می تواند منجر به تغییر وضعیت روحی مادر و به خطر انداختن نوزاد شود.
متاسفانه گاهی اوقات زمانی که نوزاد علائمی نشان دهد و  یا در رحم مادر فوت کرده است ، این بیماری تشخیص داده می شود.
در برخی موارد ، از دست دادن تولید طبیعی پروتئین منجر به کم آبی بدن و کاهش حجم خون می شود که با ضربان قلب سریع در مادر ظاهر می شود.

نحوه ی تشخیص:

از آنجا که این بیماری نادر است و تشخیص آن دشوار است ،
معمولاً بر اساس نحوه ظاهر شدن علائم بیمار و ترکیبی از آزمایشات آزمایشگاهی ،
تشخیص AFLP را در کلینیک یا بیمارستان انجام می دهد.

گاهی اوقات ، این بیماری را در حین عمل سزارین اورژانسی ناشی از ناهنجاری های ضربان قلب جنین کشف می کنند.

آزمایشات استاندارد آزمایشگاهی به دنبال ترکیبی از مشکلات غیرعادی انعقاد ، علائم مشکلات کبدی ، افزایش آمونیاک سرم ، قند خون بسیار پایین ، سرم بالا ، اسید اوریک و شواهدی از آسیب کلیه است.

درمان:

مادری مبتلا به کبد چرب بارداری در اصل مادری است که تا حدی دچار آسیب و نارسایی کبدی می شود.
زایمان سریع نوزاد ، اغلب با سزارین ، پس از ارزیابی مناسب و تثبیت مادر توصیه می شود.
برداشتن جفت از بدن مادر بهبود را تسریع می بخشد.

مراجعه به سطح بالاتری از مراقبت های دوران بارداری ممکن است قبل یا بلافاصله پس از زایمان نشان داده شود
زیرا بهبودی ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد.