چه افرادی كاندیداهای خوبی برای بالون معده هستند؟

بالون معده یک روش برای کاهش وزن به شمار می‌رود اما افراد خاصی می‌توانند از این روش استفاده کنند.

بالون معده یک روش ساده و بدون جراحی برای كاهش اشتها و حجم معده است؛ در این روش، پزشک فوق تخصص گوارش به کمک آندوسكوپی و پس از اطمینان از سلامت معده، بالون را به داخل معده فرستاده و سپس بر اساس اندازه معده بیمار آن را بسته به نوع بالون، از مایع یا هوا به میزان ۵۰۰ تا ۸۰۰ سی سی پر می‌کند.الون حدود  دو سوم از حجم معده را پر می کند و سبب ایجاد سیری زودرس و کاذب می‌شود و پس از ۶ ماه پزشک دوباره آن را با آندوسكوپی خارج می‌کند، اخیرا از انواع جدید بالون معده با ماندگاری یک سال نیز در  برخی مراکز درمانی به طور اختصاصی استفاده می‌شود.

چه افرادی كاندیداهای خوبی برای بالون هستند؟

افراد با BMI  ۳۰ تا ۴۰ به دلیل اینكه اضافه‌ وزن زیادی دارند، می‌توانند با یک دوره بالون گذاشتن (البته به شرط رعایت رژیم غذایی كم كالری و ورزش مرتب)، به وزن ایده‌آل برسند، افراد با BMI بالای ۴۰ نیز می‌توانند برای كاهش وزن، از این روش استفاده كنند، ولی از آنجایی كه اضافه‌ وزن زیادی دارند، باید نسبت به افراد دسته اول بیشتر تحت نظر باشند.

گاهی ممكن است برای رسیدن به وزن مطلوب از ۲ یا چند دوره بالن استفاده كرد؛ همچنین افراد خیلی چاق كه كاندید عمل‌های جراحی چاقی هستند، گاهی از سوی جراحان برای كاهش وزن اولیه و عوارض كمتر بیهوشی و عمل جراحی جهت بالن ارجاع داده می‌شوند.

عوارض احتمالی بالون معده چیست؟

عوارض این عمل وجود درد، تهوع و گاهی استفراغ در چند روز ابتدایی است كه در افراد مختلف، فرق می‌كند؛ گاهی هیچ درد و تهوعی وجود ندارد كه فرد ممكن است با توجه به ذهنیت قبلی مبنی بر وجود درد و تهوع، حتی نگران شود كه ممكن است برای بالن اتفاقی افتاده باشد،‌ درحالی كه این افراد فقط به دلیل سازگاری خوب معده هیچ علامتی ندارند.

دکتر محسن شریفی

پژوهشگر و استاد دانشگاه ؛ فوق تخصص گوارش و کبد اصفهان