هپاتیت B چیست؟

هپاتیت B یک عفونت کبدی بالقوه تهدید کننده زندگی است که توسط ویروس هپاتیت (B (HBV ایجاد می شود.

این یک مشکل عمده بهداشت جهانی است.

این مشکل می تواند باعث عفونت مزمن شود و افراد را در معرض خطر بالای مرگ ناشی از سیروز و سرطان کبد قرار دهد.

جلوگیری از  هپاتیت B از ایجاد عوارض از جمله بیماری مزمن و سرطان کبد جلوگیری می کند.

نحوه ی انتقال:

هپاتیت B بیشتر از هنگام تولد از مادر به فرزند (انتقال حاملگی) یا از طریق انتقال افقی (قرار گرفتن در معرض خون آلوده) ،

به ویژه از کودک آلوده به کودک آلوده در ۵ سال اول زندگی منتقل می شود.

توسعه عفونت مزمن در نوزادان آلوده از مادران یا قبل از ۵ سالگی شایع است.

هپاتیت B همچنین با آسیب سوزن ، خالکوبی ، سوراخ شدن و قرار گرفتن در معرض

خون و مایعات بدن آلوده مانند بزاق و مایعات قاعدگی ، واژن و منی منتقل می شود.

انتقال ویروس همچنین ممکن است از طریق استفاده مجدد از سوزن ها و سرنگ های آلوده یا اشیاء تیز

در محیط های مراقبت های بهداشتی ، در اجتماع یا در بین افرادی که مواد مخدر تزریق می کنند ، رخ دهد.

انتقال جنسی در افراد واکسینه نشده با شریک جنسی متعدد شایع تر است.

ویروس هپاتیت B می تواند حداقل ۷ روز در خارج از بدن زنده بماند.

در این مدت ، اگر ویروس وارد بدن فردی شود که توسط واکسن محافظت نمی شود ، هنوز می تواند باعث عفونت شود.

دوره نهفتگی ویروس هپاتیت B بین ۳۰ تا ۱۸۰ روز متغیر است.

ویروس ممکن است ظرف ۳۰ تا ۶۰ روز پس از عفونت تشخیص داده شود و همچنان باقی بماند و

به هپاتیت B مزمن تبدیل شود ، به ویژه هنگامی که در دوران نوزادی یا کودکی منتقل می شود.

علائم:

اکثر افراد در هنگام آلودگی تازه هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

با این حال ، برخی از افراد مبتلا به بیماری حاد با علائم هستند که چندین هفته طول می کشد ،

از جمله زردی پوست و چشم (زردی) ، ادرار تیره ، خستگی شدید ، تهوع ، استفراغ و درد شکم.

افراد مبتلا به هپاتیت حاد ممکن است دچار نارسایی حاد کبدی شوند که می تواند منجر به مرگ شود.

در میان عوارض طولانی مدت عفونت های HBV ، گروهی از افراد دچار بیماریهای پیشرفته کبدی مانند سیروز و سرطان سلولهای کبدی می شوند که باعث مرگ و میر و مرگ و میر بالا می شود.

عفونت همزمان HBV-HIV

حدود ۱ درصد از افرادی که با عفونت HBV زندگی می کنند مبتلا به HIV نیز هستند.

برعکس ، شیوع جهانی عفونت HBV در افراد مبتلا به HIV  حدود ۷ درصد است.

از سال ۲۰۱۵ ، بهداشت جهانی درمان را برای همه افرادی که مبتلا به عفونت HIV هستند ، صرف نظر از مرحله بیماری توصیه می کند.

تنوفوویر ، که شامل ترکیبات درمانی توصیه شده به عنوان درمان خط اول برای عفونت HIV است ،  برای درمان HBV نیز مورد استفاده است.