همانژیوم کبدی چیست؟

همانژیوم کبد چیست؟

همانژیوم کبدی ،  توموری خوش خیم (غیر سرطانی) در کبد است که از خوشه های حفره های پر از خون تشکیل شده است که توسط شریان کبدی (کبد) تغذیه می شود.
معمولاً بیمار فقط یک همانژیوم دارد اما در بعضی موارد ممکن است بیش از یک مورد باشد.
همانژیوم به سرطان تبدیل نمی شود و به مناطق دیگر بدن گسترش نمی یابد.

همانژیوم کبدی چقدر شایع است؟

همانژیوم کبد شایع ترین تومور خوش خیم (غیر سرطانی) کبدی است که تا 5٪ از بزرگسالان در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد.

چه کسانی تحت تأثیر همانژیوم کبدی قرار می گیرند؟

همانژیوم کبدی در بزرگسالان بیشتر از کودکان است.
سن معمول در تشخیص 30-50 سال است ، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد.
همانژیوم کبدی در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد ، اما می تواند هر دو را تحت تأثیر قرار دهد.

علائم و علل

چه چیزی باعث همانژیوم کبد می شود؟

علل همانژیوم کبدی مشخص نیست. برخی موارد ممکن است ژنتیکی باشد (در خانواده اجرا می شود).

علائم همانژیوم کبد چیست؟

اکثر همانژیومهای کبدی علائمی ایجاد نمی کنند و تنها در مواردی کشف می شوند که بیمار برای یک بیماری دیگر و غیر مرتبط  ویزیت شود.

همانژیومای کوچک (با قطر چند میلی متر تا 2 سانتی متر) و متوسط ​​(2 تا 5 سانتی متر) معمولاً علائمی ایجاد نمی کنند ،اما باید به طور منظم توسط پزشک دنبال شوند.
چنین نظارتی مورد نیاز است زیرا به دلایل نامعلوم حدود 10٪ همانژیوم ها با گذشت زمان افزایش می یابند.

همانژیوم غول کبد (بیش از 10 سانتی متر) معمولاً علائم و عوارضی را به وجود می آورد که نیاز به درمان دارد.
علائم اغلب شامل درد قسمت فوقانی شکم است ، زیرا توده بزرگ به بافت کبد و کپسول اطراف فشار می آورد.

علائم دیگر عبارتند از:

کاهش اشتها
سیری زودرس
حالت تهوع
استفراغ
احساس نفخ بعد از خوردن غذا

تشخیص و آزمایش

همانژیوم کبد چگونه تشخیص داده می شود؟

همانژیوم کبدی معمولاً در طی معاینه فیزیکی معمول یا آزمایش آزمایشگاهی کشف نمی شود.
تشخیص معمولاً از مطالعات تصویربرداری حاصل می شود که برای بیماریهای دیگر انجام می شود.

روش های تصویربرداری که می تواند همانژیوم کبدی را از انواع دیگر تومورها جدا کند شامل موارد زیر است:

سونوگرافی با کنتراست
توموگرافی کامپیوتری
تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)
آنژیوگرافی
اسکن هسته ای

بعضی از همانژیوم ها در بدو تولد یا اوایل کودکی (در 5-10٪ کودکان یک ساله) تشخیص داده می شوند.
همانژیوم معمولاً با گذشت زمان کوچکتر می شود و ممکن است در بعضی موارد از بین برود.

مدیریت و درمان

همانژیوم کبد چگونه درمان می شود؟

اگر همانژیوم کبدی کوچک ، پایدار باشد و علائمی ایجاد نکند ، می تواند با مطالعات تصویربرداری هر شش تا 12 ماه کنترل شود.

هیچ درمانی برای همانژیوم کبدی وجود ندارد.
اگر همانژیوم به سرعت رشد کند یا باعث ناراحتی یا درد قابل توجهی شود ، ممکن است برای برداشتن آن جراحی لازم باشد.

تکنیکی به نام آمبولیزاسیون ، که در آن عروق خونی که همانژیوم را تغذیه می کنند انسداد پیدا می کند ، می تواند رشد آن را کند یا معکوس کند.