فیشر انال

فیشر انال یک پارگی خطی در لایه پوششی کانال انال است که از خط پکتینه تا anal verje ادامه دارد.

تا زمانی که بیش از ۸ هفته از شروع آن نگذشته باشد به آن فیشر حاد و سپس مزمن گفته می شود.

گاهی با درگیری زیر مخاط و یا اسفنگتر داخلی مقعد می باشد .

می تواند همراه با perianal skin tag  باشد و یا  hypertrophic anal papilla باشد .

محل شایع فیشر انال در ناحیه خلفی و پوستریور میدلاین است.

در صورتی که در محل دیگری قرار داشته باشد بیمار باید از نظر بیماری های التهابی روده به ویژه کرون-کنسر انال – TB یا سفلیس چک شود.

گرچه یبوست محتمل ترین عامل فیشر انال هست ولی علت انال هنوز معلوم نیست .

نقش جریان خون اسفنگتر و تونسیته اسفنگتر را نباید از نظر دور داشت .

ناکافی بودن جریان خون در ناحیه پوستریور میدلاین در ناحیه انوس رل مهمی را در ایجاد فیشر بازی می کند.

زیاد بودن تونسیته مقعد جریان خون این ناحیه را بازهم کمتر می کند .

وقتی با داروها اسفنگتر ریلکس می شود جریان خون بهتر می شود.

فیشر انال باعث درد شدید بعد از دفع همراه با شواهد خونریزی روی مدفوع یا روی دستمال می شود.

تشخیص با شرح حال و معاینه آرام داده می شودو در این موارد از پروکتوسکوپی باید اجتناب شود.

درمان

درمان براساس رفع شدن یبوست با استفاده از تغییر الگوی غذایی و استفاده از ملین ها- و استفاده از آب گرم قبل از دفع می باشد.

درمان اولیه شامل استفاده از فیبر (۳۰-۲۵)گرم روزانه و دو لیتر مایعات روزانه می باشد.

استفاده از لیدوکائین موضعی دو درصد قبل از هر نوبت اجابت مزاج

استفاده از پمادهای حاوی دیلتیازم دو درصد یا تی ان جی TNG دو دهم درصد هر هشت ساعت

از عوارض این داروها افت فشار خون، سردرد و سرگیجه می باشد که بدین ترتیب باید با دستکش و از دوز کم به  بالا شروع می شود

در موارد فیشر مزمن از تزریق آمپول بوتاکس در یک یا چهار منطقه تزریق استفاده می شود.

در این کلینیک با هماهنگی با سرویس پذیرش تزریق بوتاکس قابل انجام است .

انجام لیزر درمانی کم توان و بیوفیدبک در موارد لزوم سرعت بهبودی را دو چندان خواهد کرد.

شماره های پذیرش جهت تزریق و لیزر درمانی و بیوفیدبک ۳۲۲۴۰۰۴۵ می باشد.

دکترشریفی 2 196x300 - فیشر انال