علل پریتونیت

عفونت و التهاب پرده صفاق، دلایل مختلفی دارد. در بیشتر موارد، سوراخ یا پاره شدن دیواره شکم
باعث بروز آن می شود.
اگرچه نادر است، ولی این عارضه می تواند بدون پارگی شکم نیز اتفاق بیفتد که به آن پریتونیت
خودبخودی می گویند.
دلایل شایع سوراخ یا پاره شدن شکم که منجر به پریتونیت می شود عبارتند از:
روش های درمانی مثل دیالیز صفاقی : وقتی کلیه به درستی کار نمی کند، از روش دیالیز برای رفع
مواد زائد از خون استفاده می شود. در طی دیالیز ، پرده صفاق در اثر محیط آلوده و کثیف، عدم رعایت
بهداشت و یا استفاده از وسایل آلوده می تواند چرک کند.

همچنین بعد از جراحی معده و روده، استفاده از لوله های تغذیه دهنده و کشیدن آب شکم در مبتلایان به
آسیت، پریتونیت رخ می دهد.
ترکیدن آپاندیس، زخم معده و یا سوراخ شدن روده بزرگ: هر کدام از این شرایط باعث ورود میکروب
ها به داخل پرده صفاق از طریق سوراخ موجود در مجرای گوارشی می شوند.
پانکراتیت: اگر التهاب لوزالمعده یا پانکراس با عفونت همراه شود و باکتری ها به خارج از پانکراس
بیایند، باعث پریتونیت می شود.
دیورتیکولیت: چرک کردن و عفونت کیسه های کوچک برآمده از دیواره مجرای گوارشی مانند روده
دیورتیکولیت باعث عفونت پرده صفاق می شود، در صورتی که یکی از این کیسه ها پاره شود و مواد
زائد داخل روده به بیرون بریزند.

تروما : آسیب و جراحت مانند اصابت ضربه با اجازه ورود باکتری ها و مواد شیمیایی از سایر قسمت
های بدن به داخل صفاق، باعث پریتونیت می شود . پریتونیت خودبخودی بدون سوراخ شدن شکم
معمولا یکی از عوارض بیماری کبدی مانند سیروز است.

پیشرفت سیروز باعث تجمع مقدار زیادی مایعات در حفره شکم آسیت می شود. تجمع مایعات در
شکم، زمینه را برای عفونت باکتریایی فراهم می کند .عوامل خطر
عوامل زیر خطر ابتلا به پریتونیت را زیاد می کنند
دیالیز صفاقی : پریتونیت در افرادی که دیالیز می شوند، شایع است
سایر بیماری ها : این بیماری ها خطر ابتلا به پریتونیت را افزایش می دهند: سیروز کبدی، عفونت
آپاندیس، بیماری کرون،زخم معده، دیورتیکولیت و التهاب لوازالمعده
سابقه ابتلا به پریتونیت در قبل: اگر قبلا یک بار دچار پریتونیت شده باشید، خطر ابتلای مجدد به این
عارضه در شما بیشتر از کسی است که هرگز پریتونیت نداشته است .

– عفونت تمام بدن(سپسیس) : سپسیس مشکلی است مرگبار که سریعا پیشرفت می کند و باعث شوک و
ناتوانی اندام می شود.