علائم‌گوارشی در بیماری تیروئید

علائم گوارشی در بیماری تیروئید

غده تیروئید مسئول ترشح هورمون هایی است که بر عملکرد سلول ها در بدن تأثیر می گذارد.

هنگامی که تیروئید به درستی کار نمی کند ،  ترشح بیش از حد هورمون ها ، منجر به پرکاری تیروئید ،و یا کمبود آن  منجر به کم کاری تیروئید می شود.

از آنجا که این هورمون ها در متابولیسم و ​​هضم غذا نقش دارند ، مشکل تیروئید می تواند منجر به مشکلاتی در دستگاه گوارش شود.

هنگامی که سطح هورمون زیاد است ، مانند بیماری گریوز (رایج ترین شکل پرکاری تیروئید) ،

تحرک روده افزایش می یابد و پوشش روده ممکن است مایعات بیشتری ترشح کند ، در نتیجه علائمی مانند:

اسهال،سو هاضمه،افزایش اشتها،سو جذب چربی بروز می یابد.

و با کم کاری تیروئید ، عملکرد روده کند شده و منجر به موارد زیر می شود:

یبوست ،دفع مدفوع کمتر از حد طبیعی ، ناراحتی شکمی و نفخ شکم، اسهال دوره ای

سندروم‌ روده تحریک پذیر(IBS) ، بیماری تیروئید و رشد باکتریایی روده کوچک(SIBO):

رشد بیش از حد باکتریهای روده کوچک ، معروف به SIBO ، هنگامی رخ می دهد که

مقدار زیادی باکتری روده در روده کوچک جمع شده و علائمی مانند نفخ ، یبوست و اسهال ایجاد کند.

رشد بیش از حد باکتریهای روده کوچک (SIBO) یکی از دلایل عمده IBS است و در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید شایع است.

SIBO می تواند با افزایش التهاب ، آسیب به روده و کاهش جذب مواد مغذی  ، منجر به اختلال عملکرد تیروئید شود.

درمان :

علت اصلی را درمان کنید.

بسیاری از روش های درمانی طبیعی  وجود دارد که می توانید از آنها برای سلامتی روده استفاده کنید.

از مصرف گلوتن خودداری کنید.

ارتباطات زیادی بین گلوتن و غلات حاوی گلوتن با SIBO ، دیس بیوز روده و روده دارای نشت وجود دارد.

همچنین بین تیروئید خود ایمنی و بیماری سلیاک ارتباط قوی وجود دارد.

اگر کم کاری تیروئید شما تشخیص داده شده یا به کم کاری تیروئید مشکوک هستید ، پیشنهاد می کنم ابتدا آزمایش بیماری سلیاک را انجام دهید و سپس گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مصرف گیاهان ضد التهاب را افزایش دهید.

گیاهانی مانند زنجبیل و زردچوبه را می توان روزانه به عنوان تنتور ، چای ، کپسول یا در نوشیدنی ها ، سوپ ها و خورش ها مصرف کرد.

در چندین مطالعه ثابت شده است که این ضد التهاب های قوی التهاب را کاهش و به بهبود روده کمک می کند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که زنجبیل (یک ضد میکروب قوی) باکتری های بیماری زا را مهار و به رشد باکتری های مفید  کمک می کند.

هم زردچوبه و هم زنجبیل دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان برای مقابله با استرس اکسیداتیو ( عدم‌تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن ) در  SIBO هستند.

مصرف پروبیوتیک ها

لاکتوباسیلوس ، انتروکوک و بیفیدوباکتریا توانایی کاهش علائم IBS را دارند.

این باکتری ها همچنین در بالا بردن سیستم ایمنی بدن نقش دارند و التهاب را کاهش می دهد .

در برخی موارد SIBO ، پروبیوتیک ها ممکن است علائم را تشدید کنند.

اگر دچار این مشکل هستید، قبل از استفاده منظم از پروبیوتیک ها ، باکتری های روده

کوچک را کاهش داده و تحرک روده را بازیابی کنید.

استرس را کاهش دهید.

استرس باعث تغییر در باکتریهای روده می شود و باکتریهای هوازی را ترجیح می دهد

و باکتریهای مفیدی مانند لاکتوباسیل را نیز کاهش می دهد.

تنفس عمیق ، ورزش های سبک و مراقبه و ذهن آگاهی روش های مناسب جهت کاهش استرس هستند.

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.

رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در سلامت روده و تیروئید دارد.