ریفلاکس نیز درمان پذیر شد

ریفلاکس شایع ترین بیماری گوارشی است که حداقل یک سوم مردم جهان از علائم آن رنج می برند علت آن از بین رفتن سد موثر آنتی ریفلاکس بین مری و معده است که باعث برگشتن محتویات اسیدی معده و ایجاد علائم آزاردهنده ریفلاکس و ایجاد عوارض اولسر مری و افزایش احتمال آدنوکرسینومای مری و ایجاد عوارض ریوی و افزایش احتمال فساد دندان ها و … است.
بدین جهت تا امروز بیماران مجبور به استفاده از داروهای کاهنده اسید به ویژه داروهای گروه PPI می بودند که به طور Long-Life می بایست این داروها را روزانه ۱ یا ۲ نوبت استفاده می کردند و گاهی حتی علی رغم مصرف ۲ نوبت در روز کنترل علائم بیمار ممکن نمی شد و مجبور به اضافه کردن داروهای دیگر می شدیم و این بر کیفیت زندگی بیمار تاثیر نامطلوبی داشت لذا بیمارانی که از مصرف دارو اجتناب می ورزیدند می توانستند روش جراحی و فوندوپلیکاسیون را انتخاب کنند که آن هم روش پرهزینه، همراه با نیاز به بستری و با احتمال ایجاد عوارض تا ۱۰ درصد و همچنین تا ۲۸ درصد روز نقاهت بیمار طول میکشید مضافا بر اینکه تحقیقات جدید نشان داد که افرادی که عمل جراحی می شوند تا ۱۵ الی ۲۰ درصد ممکن است تا ۵ سال مجددا علائم ریفلاکس پیدا کنند.
لذا در سال ۲۰۰۰ ساخت و طراحی دستگاهی به نام Sterra رقم خورد و FDA Approval گرفت که تا امروز بیمارانی که با این روش درمان شده اند بسیار نتایج درخشانی داشته است. در این روش غیر جراحی و آندوسکپیک از طریق کاتتر ویژه ای توسط سوزن های مخصوصی انرژی کنترل شده رادیوفر کوئنسی به ناحیه LES در ۶ سطح مختلف اعمال می شود و به مرور زمان حداکثر تا ۶ ماه ساخت رشته های عضلانی این ناحیه به حداکثر ممکن می رسد و علائم بیمار کاملا کنترل شده و نیاز بیمار به داروها با توجه به عوارض آن ها از بیم می رود.

امروزه این روش برای اولین بار در اصفهان قابل انجام استو بیماران می توانند از آن بهره مند گردند.

photo_۲۰۱۷-۰۴-۰۸_۲۰-۱۱-۰۳