توضیحات دکتر محسن شریفی در مورد ویروس کرونا

از اواخر سال ۲۰۱۹ عفونت ویروسی کرونا از وهان چین شروع شد و در حال گسترش هست.

بیش از ۱۲۰ کشور را در گیر کرده و افراد متعددی را به کام مرگ می کشد.

روش های ابتلا به کرونا

این ویروس ،ویروس سنگینی است و در هوا خیلی معلق نمی ماند و از طریق دستان مبتلا، انسان مبتلا میشود .
توصیه می شود همه از دستکش استفاده کنند.
دسکتش را حداکثر هر دو سه ساعت یک بار باید تعویض کنیم.

روش دیگر دراپلت ها هستند که از طریق عطسه و سرفه میتواند منتقل شود.
تا فاصله یک ونیم متری این ویروس می تواند پرتاب شود.
توصیه میشود که فاصله حداقل ۳ متر رعایت شود.

یکی از راه های انتقال، دستگاه گوارش است که می تواند از طریق بزاق دهان و یا مخاط دهان جذب شود
اگر از این طریق جذب نشود و وارد دستگاه گوارش شود می تواند وارد معده شود واگر لود بالای ویروس باشد از معده جذب شود.
البته در این قسمت اسید معده هست که در صورتی که بیمار آنتی اسید استفاده نکند میتواند ویروس را نابود کند
و این در صورتی است که لود ویروس بالا نباشد واز آنجا عبور نکند.
خیلی از بیماران هستند که اسیدیته معده آنها کم هست و یا داروهایی مثل امپرازول استفاده می کنند،
این افراد در معرض خطر بیشتری هستند.

ولی بیشتر گرفتاری دستگاه گوارش از طریق حفره دهان و مخصوصا از زیر زبان هست که جذب سریع صورت می گیرد و عروق این قسمت زیاد هست.
به همین خاطر توصیه می شود دست به اطراف لب و دهان نزنید.

مورد دیگر ابتلا از طریق پوست آسیب دیده هست،از پوست سالم معمولا این ویروس منتقل نمی شود ولی جایی که زخم هست وباز هست میتواند به راحتی ویروس وارد شود.

احتمال ابتلا به کرونا

احتمال ابتلا در افرادی که نقص ایمنی دارند خیلی شایع هست.
دیابت شایع ترین نقص ایمنی هست و افرادی که دیابت دارند مخصوصا دیابت های کنترل نشده احتمال ابتلا در این افراد بیشتر است.
طبق تحقیقات میزان روی ،ویتامین D و سلنیوم در افراد دیابتی نسبت به افراد سالم همیشه کمتر بوده که باید این کمبود درمان شود.

استرس باعث افزایش کورتیزول خون می شود و این کورتیزول بالا اثر مهارکننده روی سیستم ایمنی بدند دارد مثل افرادی که کورتون استفاده می کنند.
ماده ای به نام اینترلوکین۲ از لنفوسیت های بدن ترشح می شود که نقش حفاظتی در برابر التهاب ها و سرطان ها و عفونت ها در بدن دارد
افرادی که استرس بالاتری دارند شانس عفونت ها و سرطان ها در آنها بیشتر است که به خاطر کاهش اینترلوکین۲ هست.
در عفونت ویروسی کرونا هم افرادی که اینترلوکین ۲ در آن ها کمتر هست شانس عفونتشان بیشتر است.

تغذیه

تغذیه مهمترین نقش در برپا نمودن چهارچوب ایمنی بدن دارد
مهمترین مورد مصرف پروتئین هست که به افراد گیاه خوار توصیه می شود پروتئین مصرف کنند و رژیمشان را بشکنند.

مصرف سبزیجات و میوه جات تازه توصیه می شود که شستن آنها خیلی مهم هست
گاهی میوه ها چرب هستند به خاطر ماندگاری آنها و این ویروس چربی دوست هست
حتما در شستن میوه ها از مواد گندزدا  و یا مایع ظرفشویی باید استفاده شود.

هیچ ماده غذایی نباید حذف شود،چربیها ،پروتئین ها و کربوهیدرات ها حتما باید در رژیم غذایی باشند.

مکمل ها

کمبود ویتامین D دفاع بدن را به شدت کم می کند.
افرادی که کمبود ویتامینD دارند باید حتما ویتامین D استفاده کنند حتی به جای قرص در این شرایط از آمپول آن استفاده کنند.

کمبود آهن باعث نقص در عملکرد سیستم ایمنی می شود و افرادی که فقر آهن دارند مستعد عفونت دارند.
خانمهایی که در سن باروری هستند و پریود می شوند باید آهن را حتی اگر فقر آهن ندارند استفاده کنند.
مگر اینکه شخصی مبتلا به ویروس کرونا شده باشد که توصیه می شود تا بهبودی کامل آهن استفاده نشود.

تب،سرفه،تنگی نفس،بدن درد شایع ترین علائم کرونا هستند.
۱۰% موارد بیمار علائم گوارشی دارد.
بیمار می تواند فقط با تهوع ویا فقط با سکسکه و یا با اسهال و دل درد و دلپیچه مراجعه کند.

تشخیص

بیمارانی که سرپایی مراجعه میکنند با چک کردن CBC-ESR-CRP می توان یا بیمار را ازاسترس رهایی بخشید یا به بیمارتسان منتقل کرد.
اگر بیمار ESR و CRP بالا دراد و لنفوسیتی گلبولهای سفیدش پایین است این بیمار مبتلاست
ولی باید بررسی شود که ریه اش مبتلاست یا نه که باید سیتی اسکن قفسه صدری انجام دهد.

اگر ریه درگیر باشد بیمار باید در بیمارستان بستری شود
ولی اگر در حد تب خفیف و بدن درد خفیف وکمی CRP بالا هست یا لنفوپمی خفیف می توان در منزل درمان شود.
بیمارانی که به بیمارستان فرستاده می شودند با داروهاییمثل تامی فلو، هیدروکسی کلروکین یا کلروکین سولفات و در موارد خیلی شدیدتر از کلنترا که دارو ی ضد ایدز هست یا ریباورین استفاده شود.