ارتباط میگرن و بیماری های گوارشی

رابطه ی میگرن و بیماری های گوارشی

دستگاه گوارش دارای چندین گیرنده حساس به سروتونین است.
این گیرنده ها به مهاركننده های سروتونین پاسخ می دهند.

تحقیقات نشان می دهد كه اكثر افراد مبتلا به میگرن، مشكلات گوارشی دارند و از این موضع بی اطلاع هستند.
برای مثال ، ۶۰ درصد بیماران میگرنی نسبت به لبنیات آلرژی دارند؛
۵۰ درصدشان به انواع غلات و حبوبات و ۳۵ درصد به تخم مرغ آلرژی دارند.
در این تحقیق آمده است كه باكتری های موجود در روده بر اثر مصرف برخی غذاها باعث تحریك گیرنده های مرتبط با سروتونین و بروز سردرد می شود.

پزشكان به افراد مبتلا به میگرن توصیه می كنند كه از سلامت دستگاه گوارش خود مطمئن شوند و
با مصرف مكمل های پروبیوتیك و رژیم غذایی سالم، از بروز سردرد جلوگیری كنند.

سردرد های میگرنی به صورت درد های ضربه ای و تپش دار در نقطه ‌ای از سر توصیف می ‌شود و معمولا نیمی از مغز را در بر می گیرد.
مدت زمان این درد بین ۴ تا ۷۲ ساعت است و زندگی فرد را مختل می كند.

معمولا این افراد نسبت به صدا و نور حساس می شوند و بیماری آنان با این دو عامل افزایش می یابد.
رژیم غذایی، استرس و تغییرات هورمونی در میزان و شدت این بیماری نقش مهمی دارد.
طبق آخرین آمار انسیتو ملی سلامت، حدود ۱۰ درصد از افراد سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند و تعداد مبتلایان زن ۴ برابر مردان است.

نتایج یك مطالعه جدید كه در شصت و ششمین نشست سالانه مغز و اعصاب آمریكا در فیلادلفیا مطرح شد نشان می دهد كه استرس مهمترین عامل عود این حملات است.

با توجه به گزارش مركز درد آتلانتا، موارد زیر در بروز دردهای میگرنی موثر هستند:

استرس ،هورمون ،بو ،نور ،دود ،گرما ،مواد غذایی تحریك كننده

منظور از مواد غذایی تحریك كننده میگرن عبارتند از:

انواع ترشیجات،انواع مخمر ها،انواع ادویه ها،انواع غذا های كنسرو شده،نوشابه های انرژی زا،مقادیر زیاد كافئین،كاكائو،پنیر چدار،ماهی دودی،سوسیس و كالباس،نوشابه،پیاز،مشروبات الكلی
یكی از مهمترین دلایل عود سردردهای میگرنی، عدم توجه به وعده های غذایی، مخصوصا صبحانه است.

بازگشت محتويات اسيدي معده به قسمت فوقاني دستگاه گوارش مي تواند باعث شروع يا تشديدحملات ميگرن شود.
پژوهشگران دانشگاه پزشكي هاروارد معتقدند, درآن دسته از بيماران مبتلا به ميگرن كه به حملات مكرر سردرد دچارمي شوند و
سردرد آنها به داروهاي رايج به خوبي پاسخ نمي دهد
بايد تشخيص ريفلاكس يا به عبارت ساده بازگشت محتويات اسيدي معده به داخل مري را مدنظرداشت.
به گفته اين دانش پژوهان , بازگشت محتويات اسيدي معده به قسمتهاي فوقاني دستگاه گوارش با تحريك دندان ها و لثه باعث شروع حملات سردرد در مبتلايان به ميگرن مي شود.
اين محققان ، تجويز داروهاي موثر در درمان ريفلاكس را دركاهش حملات سردرد درآن دسته از مبتلايان به ميگرن كه به درمان هاي معمول پاسخ نمي دهند و
از علائم بازگشت محتويات اسيدي معده به درون مري نيز رنج مي برند توصيه مي كنند.

ارتباط میگرن و بیماری های گوارشی