آندوسکوپی چیست و چرا انجام می‌شود

آندوسکوپی

آندوسکوپی روشی است که پزشک با استفاده از ابزارهای تخصصی به نام آندوسکوپ اندام های داخلی و عروق بدن را مشاهده می کند.آندوسکوپیک لوله باریک و انعطاف پذیر با دوربینی بر یک سر آن است. این ابزار از طریق برش جراحی یا از طریق دهان یا مقعد وارد بدن می شود.علت آندوسکوپی  بررسی بخش های مختلف بدن، از جمله مفاصل، ریه ها، مثانه، دستگاه گوارش وآپاندیس است. اندوسکوپی فقط برای مشاهده داخل معده و احشا بدن نیست.بلکه برای سایر اعضای بدن نیز کاربرد دارد که ما تعدادی از آنها را برای شما بیان می کنیم. البته بر اساس عضوی که آندوسکوپی می شود، نام آن تغییر می کند.

اصول کار اندوسکوپی استفاده از یک آیینه و نور بازتابیده است. اندوسکوپ های اولیه فقط از چند آیینه و عدسی ساخته شده بودند. اما از ۳۰ سال پیش و با پیشرفت علوم، آنها جای خود را به دستگاه های حاوی فیبر نوری دادند که با استفاده از آنها، تصاویر بسیار واضح و روشنی از درون بدن به دست می‌آید.

به چه علت آندوسکوپی صورت می‌گیرد

با توجه به وضعیت بیمار و نوع بیماری علت اندوسکوپی از فرد به فرد دیگر فرق می‌کند. از جمله مواردی که پزشک برای پیدا کردن علت بیماری آندسکوپی را تجویز می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علت اندوسکوپی اندام های فوقانی برای تشخیص و گاهی اوقات درمان انجام می شود. بررسی علائم و علت اندوسکوپی ممکن است به پزشک کمک کند تا علائم و نشانه های گوارشی مانند تهوع، استفراغ، درد شکمی، مشکلات بلعیدن و خونریزی گوارشی را تشخیص دهد.

همچنبن ممکن است پزشک برای جمع آوری نمونه های بافت (بیوپسی) از آندوسکوپی برای بیماری‌ها و شرایط مانند کم خونی، خونریزی، التهاب، اسهال یا سرطان سیستم گوارش استفاده کند.

پزشک می تواند از طریق آندوسکوپ ابزار مخصوصی برای درمان مشکلات سیستم گوارش. مانند سوزاندن یک منبع خونریزی برای متوقف کردن خونریزی گوارشی، قطع کردن یک پولیپ یا از بین بردن یک شی خارجی استفاده کند.

علت آندوسکوپی گاهی

برای کمک به سایر روش‌های درمانی مانند سونوگرافی است. یک پروب اولتراساوند ممکن است به اندوسکوپ متصل شود تا تصاویر متفاوتی از دیوار مری یا معده ایجاد شود.

گاهی علت اندوسکوپی بررسی و تشخیص علت مشکلاتی مثل درد مداوم قسمت فوقانی شکم، تهوع، استفراغ، اشکال در بلع یا سوزش سر دل است. علت اندوسکوپی می تواند. خارج کردن جسم خارجی از دستگاه گوارش یا تشخیص ناهنجاری‌های مری، معده یا دوازدهه و نیز تومورها و سرطان هایی که در مراحل اولیه هستند باشد.

برخی پزشکان اندوسکوپی را برای انجام نمونه برداری و تشخیص تومورهای بدخیم از تومورهای خوش خیم انجام می دهند. علت آندوسکوپی در مواردی مانند تشخیص عفونت هلیکو باکتر پیلوری در معده است. آندوسکوپی اجازه می دهد تا دکتر شما به صورت بصری یک عضو را بدون نیاز به برش بزرگ ببیند.

یک صفحه نمایش در اتاق عمل اجازه می دهد که دکتر دقیقا همان چیزی را که آندوسکوپ می بیند، ببیند. اگر هر یک از علائم و نشانه های زیر را دارید، پزشک ممکن است.

آندوسکوپی را تجویز کند، علت آندوسکوپی ممکن است موارد زیر باشد:

• بیماری های روده ای التهابی (IBD) مانند کولیت زخمی (UC) و بیماری کرون
  • زخم معده
  • یبوست مزمن
  • پانکراتیت
  • خونریزی غیر قابل توضیح در دستگاه گوارش
  • تومورها
  • عفونت‌ها
  • انسداد مری
  • بیماری ریفلاکس گوارشی (GERD)
  • فتق هیاتال
  • خونریزی واژینال غیر معمول
  • خون در ادرار

انواع آندوسکوپی

اندوسکوپی فقط برای مشاهده داخل معده نیست، بلکه برای سایر اعضای بدن نیز به کار می رود. که ما تعدادی از آنها را. برای شما بیان می کنیم. البته بر اساس عضوی که اندوسکوپی می‌شود، نام آن تغییر می کند.

• آرتروسکوپی: اندوسکوپی مفاصل و استخوان‌ها
    • برونکوسکوپی: اندوسکوپی ریه‌ها
    • کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی: آندوسکوپی روده بزرگ
    • سیستوسکوپی و یورتروسکوپی: آندوسکوپی سیستم ادراری
    • الپاراسکوپی: آندوسکوپی ناحیه شکم یا لگن
    • آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی برای مشاهد مری و معده

دکتر محسن شریفی فوق تخصص گوارش و کبد

انجام اعمال تشخيصي و درماني ذيل براي اولين بار در استان اصفهان و استانهاي مجاور:

۱- اندوسونوگرافي دستگاه گوارش جهت تشخيص زودرس و تعيين ميزان پيشرفت تومورهاي دستگاه گوارش و نمونه برداري از آنها
۲- انتروسكپي ( اندوسكپي پيشرفته روده باريك) تشخيصي و درماني
۳- فيبرواسكن پيشرفته جهت تشخيص ميزان چربي كبد و تعيين ميزان فيبروز و آسيب كبدي
۴- درمان بيماريهاي آنوركتال (هموروييد و فيشر) با ليزر درماني و متدهاي جديد
همچنين در اين كلينيك :
۱- تعبيه بالون معده جهت كاهش وزن با طول مدت ٦ ماهه- ٩ ماهه و يكساله و قابل تنظيم
۲- اندوسكپي و كولونوسكپي با بيهوشي انجام ميشود.

آدرس:

اصفهان – خیابان شمس آبادی – چهارراه قصر – ساختمان قصر نور – طبقه۵ – واحد ۵۰۱