آرتریت انتروپاتیک

آرتریت انتروپاتیک التهاب مفصلی را توصیف می کند که همراه با اختلالات التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو رخ می دهد.
آرتریت انتروپاتیک عمدتاً براساس علائم تشخیص داده می شود ، اما پزشک شما همچنین ممکن است آزمایشاتی را برای تأیید تشخیص تجویز کند.

اصطلاح “انتروپاتی” هر اختلال مربوط به روده را توصیف می کند.
ارتباط بین اختلالات روده ای و التهاب مفصل مشخص نیست ، اما محققان حدس می زنند که التهاب در روده می تواند موثر باشد.
پوشش روده مانع مهمی در برابر باکتری ها است ، اما تورم و التهاب مزمن می تواند باعث نشت باکتری ها در جریان خون شود
. این ارگانیسم های باکتریایی ممکن است در مفاصل قرار بگیرند و منجر به علائم آرتریت شوند.

بیشتر افراد مبتلا به آرتریت انتروپاتیک قبلاً با بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو تشخیص داده شده اند.
اگرچه در بعضی موارد ، التهاب مفصل در واقع اولین نشانه وجود بیماری التهابی روده است.

تشخیص آرتریت انتروپاتیک:

تشخیص آرتروز انتروپاتیک به طور معمول شامل بررسی کامل سابقه پزشکی و خانوادگی شما با پزشک است.
علاوه بر این ، دکتر شما در مورد علائم مفصلی می پرسد و همچنین ممکن است آزمایش های تشخیصی خاصی را انجام دهد.

برای شروع ارزیابی ، پزشک از شما در مورد سلامت کلی شما سوال می کند.
وی همچنین می خواهد بداند که آیا شما سابقه خانوادگی بیماری التهابی روده ،
آرتریت انتروپاتیک یا سایر انواع آرتروز و بیماری های روماتیسمی ، از جمله اسپوندیلیت آنکیلوزان دارید.

پزشک سوالات خاصی را در مورد علائم شما می پرسد.
علائم خاصی وجود دارد که به احتمال زیاد پزشک را از احتمال آرتریت انتروپاتیک آگاه می کند.

علائم کلاسیک آرتروز انتروپاتیک عبارتند از:

کمر درد یا سفتی. آرتریت انتروپاتیک به خصوص صبح ها ممکن است باعث کمردرد یا سفتی شود ، اما با حرکت در طول روز ، ناراحتی معمولاً بهتر می شود.
نشستن یا ایستادن به مدت طولانی باعث تشدید کمردرد در آرتریت انتروپاتیک می شود.
مفاصل متورم ، قرمز ، دردناک
. التهاب مفصل به موازات التهاب روده است.
( خبر خوب این است که هنگام درمان علائم روده ، مفاصل شما احتمالاً احساس بهتری خواهند داشت.)

آزمایشات تشخیصی آرتریت انتروپاتیک:

آزمایشاتی که برای تأیید تشخیص تشخیص انتروپاتیک استفاده می شود شامل موارد زیر است:

-آزمایشات مدفوع. اگر علائم گوارشی ، از جمله شکم درد و اسهال دارید ،
اما هنوز بیماری التهابی روده تشخیص داده نشده است ، پزشک ممکن است مدفوع شما را از نظر خون و عفونت بررسی کند.

-کولونوسکوپی برای درک بهتر آنچه در داخل دستگاه گوارش اتفاق می افتد ،
پزشک ممکن است کولونوسکوپی را تجویز کند – آزمایش خاصی که پزشکان از
لوله ای متصل به دوربین کوچک برای بررسی روده پایین شما استفاده می کنند.

-اشعه ایکس اشعه ایکس می تواند به پزشک شما کمک کند تا میزان آسیب اساسی مفصل را ارزیابی کند.
اشعه ایکس همچنین می تواند در تعیین اینکه آیا علت کمر درد شما التهاب مفصل ساکروایلیاک
(مفصلی است که ستون فقرات را به لگن متصل می کند) مفید باشد. التهاب مفصل ساکروایلیاک ،
که ساکروایلیتیس نامیده می شود ، خصوصاً آرتروز انتروپاتیک را نشان می دهد.

-آسپیراسیون مایع سینوویال. اگر مفاصل متورم و دردناکی دارید ،
ممکن است پزشک از یک سوزن کوچک برای استخراج نمونه ای از مایعات استفاده کند تا سایر دلایل التهاب مانند نقرس یا عفونت را رد کند.

درمان :

آرتریت انتروپاتیک تقریباً مشابه سایر اسپوندیلوآرتروپاتی ها برای علائم مفصلی درمان انجام می شود.
مسئله این است که باید با هر دو بیماری مقابله شود ، آرتریت و همچنین بیماری روده .
اما از آنجا که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی ، آرتروزیت را درمان می کنند ، این داروها ممکن است بیماری روده را تشدید کنند.

مهارکننده های TNF ، که شامل Remicade (infliximab) ، Humira (adalimumab) و Cimzia (certolizumab pegol)
با موفقیت برای درمان بیماری التهابی روده استفاده شده است و همچنین برای آرتریت التهابی موثر هستند.

crohns disease and arthritis 1440x810 1 300x169 - آرتریت انتروپاتیک